سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مالیات به چه افرادی تعلق می گیرد؟

مالیات به چه افرادی تعلق می گیرد؟ تعریف مالیات می تواند به این صورت باشد که دولت ها از مردم و اشخاص پول دریافت می کنند. این به این معنی می باشد که دولت ها بابت گرفتن پول از مردم یک سری خدمات ارائه می دهند که بخش های خصوصی این خدمات را انجام نمی دهند.

هر شخصی باید بداند که چه مالیاتی به او تعلق می گیرد و چه موارد قانونی و معافیتی دارد. اگر آگاهی کافی در این زمینه نداشته باشید ممکن است با زیان های احتمالی روبه رو شوید.

هزینه ی تأمین خدمات دولت توسط جمع آوری انواع مالیات

  • یکی از خدماتی که دولت بابت گرفتن مالیات از مردم میگیرد تأمین امنیت مردم است.
  • از خدمات دیگر دولت کمک به نیازمندان ، افرادی که از کار افتاده شده اند،کودکانی که بی سرپرست می باشند و یا دارای سرپرست بد هستند، افراد ور شکسته، بیماران و...
  • وضع قوانین از دیگر خدمات دولت می باشد.
  • از خدمات دیگر دولت ایجاد راه، جاده ، تونل ، سد ، فرودگاه و... است.
  • خدمات دیگری که دولت در قبال مردم انجام میدهد آموزش عمومی رایگان و بهداشت عمومی رایگان می باشد .
  • وظیفه ی دیگر دولت در قبال مردم حکمیت و داوری است.
  • دولت موظف است که مردم را از لحاظ تأمین آب و برق بی نیاز سازد .

 

[caption id="attachment_1664" align="aligncenter" width="1500"]مالیات به چه افرادی تعلق می گیرد؟مالیات به چه افرادی تعلق می گیرد؟[/caption]

 

حتما بخوانید : انواع مالیات در ایران به زبان ساده

 

انواع مالیات:

  • مالیات مستقیم
  • مالیات غیر مستقیم

مالیات مستقیم

مالیات مستقیم دارای دو بخش مالیات بردرآمد و مالیات بردارایی می باشد .

مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد شامل مواردی چون مالیات بر درامد املاک، مالیات بر درامد حقوق، مالیات بر درامد اشخاص حقوقی، مالیات بر درامدهای اتفاقی و مالیات بر درامدهای کشاورزی است.

مالیات بر دارایی

مالیات بر دارایی شامل مواردی چون ارث، املاک، اراضی بایرو حق تمبر می باشد.

مالیات غیرمستقیم

در این نوع مالیات شخص پرداخت کننده فرد معینی نمی باشد و اساس آن بر میزان مصرف، واردات، نقل و انتقال و... مالیات آن تعیین و اخذ می گردد. این نوع مالیات از نظر عالمان رشته ی اقتصادی از مطلوب ترین روش مالیات می باشد. مالیات غیر مستقیم شامل سه بخش مالیات بر واردات، مالیات بر مصرف ومالیات بر فروش است.

مالیات بر واردات

 در مبداء ورودی ، دولت ها گمرکات را مستقر می کنند تا اعمال نرخ های تعرفه ای مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر واردات از کالاهای وارداتی دریافت نمایند. با توجه به نوع کالا، مبدأ کالا ، زمان ورود کالا و... نرخ آن ها متفاوت می باشد . از این قبیل می توان  مالیات بر سود بازرگانی، حقوق گمرکی ، حق ثبت سفارش کالا ، واردات ماشین و.... را نیز نام برد .

مالیات برفروش

دولت در هنگام  معامله و نقل و انتقال بعضی از کالا ها این نوع مالیات را وضع می کند.

 مالیات بر مصرف

مالیات ارزش افزوده مهم‌ترین بخش این گروه است. نوع دیگر مالیات بر مصرف، مالیاتی است که بر سوخت، سیگار، برق، آب، گاز و… وضع می‌شود .

 

مالیات حقوق

این نوع مالیات، مالیاتی است که مبلغی از حقوق کارگر را برمی دارد و به صندوق دولت پرداخت می کند. هر ساله هیات دولت، مبلغ معافیت مالیاتی حقوق کارگران و کارمندان را تعیین و اعلام می کند.

این مالیات از عنصر های مهم تشکیل‌ دهنده مالیات بر درآمد می باشد. این در آمد از حقوق کارکنان کسر می شود پس در آمد مطمئنی برای دولت است و از اصلی ترین نقش های آن، تأمین هزینه های دولت می باشد.

طبق ماده یک قانون مالیات‌های مستقیم، کسانی مشمول پرداخت مالیات می شوند که در داخل کشور با فعالیت اقتصادی، خدماتی و ... در آمد کسب می کنند می شود. هم چنین افراد حقیقی و حقوقی نیز شامل این مالیات هستند.

این کار منجر به توزیع عادلانه درآمد است که از بارزترین اهداف تئوری‌های مالیاتی می باشد. این مالیات در نـظام مـالیاتی ایران به ‌صورت جزئی از مالیات بر درآمد در نظر گرفته می‌شود که ردیف مالیات‌های مـستقیم قـرار می‌گیرد .

 منبع : accbook